Pagini

Israel: Val de creștere a prețurilor: Acestea sunt produsele care se vor scumpi / Inflația ridică capul?

 


Sărbătoarea Pesahului a trecut și se așteaptă ca o serie de costuri ridicate în diferite sectoare să provoace o creștere semnificativă a cheltuielilor fiecărei gospodării din Israel. 

Încă de astăzi (miercuri), prețul benzinei a crescut la 7,90 șekeli pe litru, și se așteaptă că produsele lactate subvenționate vor avea un preț crescut de până la 5%, iar o mulțime de alte produse, inclusiv Milka, Oreo, Gumigam, Crunch, Tampax, Heinz, Kellogg's, Fairey, Sood, Ariel și Persil - sunt de asemenea așteptate să devină mai scumpe - dacă rețelele comerciale și consumatorii vor permit acest lucru.

Unele dintre scumpiri vor intra în vigoare imediat - de exemplu produsele lactate subvenționate  - deoarece acestea sunt produse proaspete. 

Prin urmare, consumatorii vor vedea că deja, începând de astăzi (miercuri), prețurile au crescut. 

Alte produse vor fi evaluate mai târziu, după epuizarea inventarului existent. Aceste creșteri de prețuri vor intra în vigoare dacă lanțurile de retail le vor accepta fără luptă și dacă consumatorii mărcilor scumpe continuă să le cumpere - în ciuda creșterilor de preț. Până în prezent, lanțurile comerciale au accepta, implementat și pus în practică creșterile de prețuri ale firmelor Osem, Strauss, Shestowitz, Sugat Yechin și alte companii care au crescut prețul produsele lor în prima jumătate a anului. Unele dintre produsele de marcă privată vândute de Carrefour, Shufersal și Rami Levy au fost, de asemenea, crescute. 

Scumpirea produselor lactate subvenționate

Produsele lactate subvenționate s-au scumpit începând de astăzi (miercuri) dimineață, chiar dacă laptele proaspăt a fost scumpit cu o rată minoră în trimestrul curent, iar creșterile recente ale prețurilor materiilor prime nu justifică creșterea prețurilor. 

Potrivit Ministerului Agriculturii, creșterea se datorează amânării datoriilor statului către fermele de lapte. Aceste scumpiri sunt de 4,2% -5,4% / 7-32 agurot pe produs (la 100 grame brânzeturi tari), când prețurile pentru consumator sunt prețuri maxime peste care este interzisă vânzarea, dar există lanțuri care vând produsele la prețuri mai mici decât prețurile de inspecție. 

Cea mai ieftină băutură de lapte subvenționată, lapte 1% grăsime într-o pungă, s-a scumpit cu 27 de agurot de la 5,51 șekeli la 5,76 șekeli litrul - o scumpire de 4,53%. 

Cel mai scump produs lactat (băutură)-lapte într-o cutie 3% grăsime a crescut cu 30 agurot de la 6,81 șekeli la 7,11 șekeli pe litru - o creștere de 4,4%. 

Cea mai mare rată de scumpire se aplică unei cutii Eshel care se scumpește cu 10 agurot, de la 1,85 șekeli la 1,95 șekeli pentru o cutie de 200 ml - o creștere a prețului de 5,4%. 

Smântâna dulce într-un pachet de 250 ml se scumpește cu 32 agurot, de la 7,07 șekeli la 7,39 șekeli - o creștere a prețului de 4,52%. 

Brânza albă cremă într-o cutie de 250 de grame va avea un preț crescut cu 25 de agurot, de la 5,43 șekeli la 5,68 șekeli -o creștere a prețului de 4,6%. Brânzeturile Emek și Gilboa se vor scumpi cu aproximativ doi șekeli pe kg, dar majoritatea consumatorilor le cumpără conform unui calcul la 100 de grame: de exemplu, brânza Emek se va scumpi cu 4,6%, de la 4.895 șekeli la 5.114 șekeli la 100 de grame - o creștere cu 22 de agurot. 

Cel mai ieftin produs lactat, o cutie de brânză gil 3% de 200 ml, se va scumpi cu 7 agurot de la 1,65 șekeli la 1,72 șekeli - o scumpire de 4,2%. 

Acesta este, la urma urmei, o scumpire redusă în comparație cu untul, care nu a mai fost subvenționat începând cu anul  2020, după deschiderea pieței pentru importurile libere. În ajunul încetării subvenționării, prețul pentru 100 de grame de unt era de 3,94 șekeli și de 7,88 șekeli, 200 de grame. Astăzi, prețurile majorității sortimentelor de unt de import de pe piață sunt de 13,90 șekeli sau mai mult.

Chiar înainte de știrea creșterii prețurilor la lactatele subvenționate, compania de import și distribuție ”Diplomat” a anunțat că va mări prețul produselor sale  cu 3% -4% în medie și până la 15% începând cu luna mai. O scumpire pe care compania a amânat-o din 2023. Amenințările Ministerului Economiei nu au fost de niciun folos pentru a reține compania ”Diplomat”, iar viitoarea relaxare a importurilor, de care guvernul este atât de mândru, nu va opri firma să ia aceste decizii. 

Produsele alimentare care se vor scumpi includ margarina de la Zola, Violife și Blue Band, ketchup Heinz, cafea Jacobs & Ely, sosuri Kikumen, pâine Stammacher, gustări Pringles și cereale pentru micul dejun Kellogg. 

Printre produsele nealimentare care se vor scumpi se numără bateriile Duracell, prafurle pentru de rufe Tide și Ariel, produsele de igienă feminină Tampax și Allwise, săpunul pentru vase Fairy, periuțele de dinți electrice Ural B și produsele Brown pentru păr. 

Nu se vor scumpi conservele de tuna Starkist, produse Gillette, paste de dinți Ural B, vopsele de păr Vella și Pantene, scutece Pampers și înlocuitori de carne de la Meat. 

Potrivit ”Diplomat", la categoria articolelor de toaletă, se vor scumpi bateriile, vopsele de păr, prafuri de rufe, igienă feminină și lichid de vase. În ceea ce privește produsele alimentare, creșterea se va aplica categoriilor de margarină, maioneză, cafea, sosuri, fursecuri, ciocolată, gustări, cereale pentru micul dejun și înlocuitori de brânză. 

De asemenea, compania ”Nestle” crește prețul produselor cu pana la 7,55%. Printre aceste produse: Snowoni și Rubber Legend, Snowdrops de pepene verde, Snowoni Crunch, Mini Crunch Legend, Pint Oreo și Milka, sandwich Oreo, fursecuri, ghiocei Milka și Super Roller.  

Compania a explicat această decizie: "Datorită creșterilor semnificative ale prețurilor unor materii prime și impoerturi, cu accent pe o creștere extremă a prețurilor la cacao, suntem obligați să creștem prețul a aproximativ un sfert din produsele noastre, cu o medie de 6,3%. Noua listă de prețuri pentru comercianții cu amănuntul va intra în vigoare de la 1 mai. Este important de menționat că această actualizare compensează doar parțial creșterea prețurilor materiilor prime și a inporturilor, deoarece continuăm să absorbim o parte semnificativă din costuri."  

La valul de creșteri a prețurilor se alătură și ”Yehiam”, cea mai ieftină dintre companiile de cârnați și pastramă, care produce și marca proprie Shufersal. Compania a notificat comercianții cu amănuntul că intenționează să crească prețul tuturor produselor sale cu 9%. "Din noiembrie 2023, a existat o creștere de peste 30% a prețurilor materiilor prime pe care le achiziționăm - bovine și curcan. Din păcate, prețurile continuă să crească brusc. Dacă vrem să continuăm să păstrăm și să dezvoltăm Yehiam Delicatessen ca o afacere vie, vibrantă, investind, reinvestind și sprijinind la granița de Nord - nu există nicio scăpare de o creștere a prețurilor. Această actualizare nu compensează, de asemenea, creșterile accentuate ale prețurilor materiilor prime, alături de creșterea continuă a prețurilor diferitelor  obligațiuni (energie, salariul minim, reglementare și supraveghere etc.).)".

De asemenea, trebuie remarcat faptul că prețurile legumelor și fructelor, păsărilor de curte și cărnii nu au fost deosebit de scăzute în această sărbătoare. Potrivit importatorilor și fermierilor - produsele proaspete au creșteri și scăderi ale prețurilor în funcție de condițiile comerciale și de vreme - dar în prezent prețurile par a fi ridicate.

Inflația ridică capul?

Creșterea cursurilor de schimb valutar determină deja prețul materiilor prime și al produselor importate. 

În următoarele luni sunt așteptate noi creșteri ale prețului apei și probabil al energiei electrice, iar în plus, guvernul ar putea să aprobe o nouă creștere a impozitelor pe proprietate, mai târziu în acest an. 

Dacă nu este suficient, Ministerul Finanțelor lucrează pentru a avansa majorarea TVA care ar trebui să intre în vigoare în 8 luni, ceea ce va stimula și mai mult cheltuielile alimentare.

Creșterea prețurilor ar putea duce la o creștere reînnoită a inflației în lunile următoare și ar putea reduce șansele ca Banca Israelului să reducă ratele dobânzilor în curând. 

Conform previziunilor economiștilor băncilor și caselor de investiții, creșterea prețurilor va determina creșterea semnificativă a indicelui prețurilor de consum în lunile aprilie, mai și iunie cu 0,5% până la 0,7%, în fiecare dintre aceste trei luni. 

La indicele din aprilie va contribui, pe lângă costul ridicat al combustibilului și o serie de produse alimentare în ajunul Paștelui, și creșterea salariului minim cu 308 șekeli - cel puțin o veste bună pentru gospodăriile din sectoarele deficitare. (Anima News)