ANIMA NEWS - Proiectul bugetului de stat al Israelului pentru anul 2025 a trecut de prima etapă – aprobarea guvernului. Ce anume a fost aprobat? Ce se întâmplă când politica interferează cu economia? Și cine plătește pentru asta?
Conform jurnalistul Mihail Șafranov din redacția Newsru.co.il, Ministerul israelian al Finanțelor a reușit să păstreze limitele declarate ale bugetului aproape în întregime (deficit de 4,3% în loc de 4%).
Cu toate acestea, structurile internaționale care monitorizează cu atenție situația din Israel se îndoiesc că următoarele etape de aprobare vor trece fără pierderi.
Între timp, merită să ne concentrăm pe cele mai interesante aspecte din ceea ce a fost deja aprobat.
Schimbările și contribuțiile principale
Cea mai importantă schimbare din proiectul de buget, ca urmare a negocierilor intense din cadrul ședinței guvernului, a fost renunțarea la înghețarea indexării indemnizațiilor Biroului Național de Asigurări (cu excepția alocației pentru copii).
Arnon Bar-David, liderul Histadrut (Federația Generală a Sindicatelor), și-a atribuit meritele acestei decizii, deși argumentul principal a fost, în realitate, cerința liderului partidului ultraăreligios Shas, Aryeh Deri.
Cele 5,5 miliarde de shekeli necesare pentru indexarea indemnizațiilor nu vor fi luate din bugetul de stat, ci prin majorarea contribuțiilor la Asigurările Naționale – cu o medie de 60 de shekeli pe lună pentru angajați, 40 de shekeli pentru șomeri și 14 shekeli pentru studenți și elevii școlilor religioase.
Angajatorii vor plăti, în medie, cu 60 de shekeli mai mult pentru fiecare angajat.
Cel mai greu le va fi lucrătorilor independenți, ale căror contribuții vor crește cu 120 de shekeli pe lună.
Astfel, o familie formată din doi antreprenori va plăti cu 240 de shekeli pe lună mai mult (2.880 shekeli anual).
Transportul public și noile taxe pentru șoferi
Un compromis cu implicații politice, dar inutil din punct de vedere economic, a avut loc în bugetul Ministerului Transporturilor.
Tariful pentru o călătorie cu autobuzul va crește cu 25%, ajungând la 8 shekeli, însă beneficiarii de reduceri se vor extinde, incluzând 75% din populație.
Practic, doar cei care nu folosesc autobuzul vor plăti tariful integral.
Beneficiarii efectivi vor fi pensionarii, care vor fi scutiți de plata călătoriilor.
Totuși, problema transportului public în Israel nu este costul călătoriilor, ci calitatea serviciilor.
Șoferii vor fi printre principalii „sponsori” ai bugetului de stat, Ministerul Finanțelor preconizând că va colecta în doi ani încă 5,5 miliarde de shekeli.
Astfel, facilitățile fiscale pentru achiziționarea de vehicule electrice vor fi eliminate într-un ritm accelerat (probabil integral până în 2025) și vor fi reduse deducerile fiscale pentru mijloacele de transport ecologice.
De asemenea, se va implementa mai rapid taxa de congestie pentru intrarea în zona metropolitană Gush Dan în orele de vârf, inițial planificată pentru 2025, dar amânată până în 2026.
Creșterea taxelor municipale și impozitarea firmelor de „portofel”
A fost reintrodus un paragraf care le permite municipalităților să majoreze impozitul local cu până la 5% fără acordul Ministerului de Interne. Acesta prevede și o tranziție la un standard unificat de măsurare a suprafeței imobiliare, cunoscut sub numele de „brut-brut,” care include pereții exteriori și despărțitori interiori în calculul taxei.
Pentru locuitorii celor 13 orașe mari, care utilizează standardul „net-net” (doar suprafața interioară), acest lucru va însemna o creștere substanțială a impozitelor.
Pentru a menține deficitul în limitele stabilite, Ministerul Finanțelor intenționează să obțină o sumă semnificativă prin impozitarea „companiilor-portofel,” ai căror proprietari întârzie să-și retragă profiturile și să plătească taxe. Paragraful aprobat impune impozitarea profitului ca și cum ar fi fost distribuit ca dividend.
Alte aspecte ale bugetului
Ministerul Apărării s-a mulțumit, în final, cu o suplimentare de 15 miliarde de shekeli.
În schimb, alocările bugetare pentru alte domenii vor suferi o reducere de 5%.
Miniștrii Ecologiei, Culturii și Sportului, respectiv Agriculturii nu și-au atins obiectivele bugetare.
Ministrul Securității Naționale, Itamar Ben-Gvir, a pierdut capacitatea de a formula ultimatumuri odată cu alăturarea lui Gideon Sa’ar în guvern.
Revocarea impozitului pe fondurile de calificare profesională, reducerea măsurilor care privesc pensiile, și alte măsuri agreate cu Federația Generală a Sindicatelor (Histadrut) nu au fost surprinzătoare.
Cu toate acestea, toate aceste măsuri sunt încă teoretice, deoarece acordul cu Histadrut nu a fost semnat.
Liderul Arnon Bar-David a condiționat semnarea de demonstrarea de către guvern a „seriozității intențiilor”.
Impactul bugetului asupra gospodăriilor
În cele cinci zile de la adoptarea bugetului, economiștii au încercat să estimeze cât va costa bugetul mediu unei familii din Israel.
Estimările variază între 7.000 și 12.000 de shekeli pe an pentru o familie formată din doi părinți angajați și doi copii, cu venituri medii. Totuși, aceste cifre nu sunt finale, deoarece bugetul mai are de trecut prin trei etape de aprobare în Knesset (Parlament) și pentru că aceste estimări presupun încheierea iminentă a războiului.
Dacă conflictul continuă, bugetul va trebui revizuit din nou. (Anima News)